Metsänomistajat mukana sähköisen puukaupan suunnittelussa

17.7.2018

Metsänomistaja Juhana Koskuen ja metsäasiakasvastaava Risto Saarisen keskinäistä keskustelua ei tarvitse seurata sivusta kovin pitkään huomatakseen, että hyväntahtoisen leukailun lomassa valmistuu paljon jämptiä metsäasiaa. Kumpikin tietää, mistä puhuu, ja molemmat kunnioittavat toistensa näkemyksiä.

Saarinen on ollut metsäalan töissä Lammilla 28 vuotta ja yhteistyössä Koskuen kanssa siitä lähtien, kun tästä tuli metsänomistaja. Luottamus pelaa molemmin puolin.

Sähköistä puukauppaa testaamassa

Koskue työskentelee ensihoitajana Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella, jonka työrytmi antaa hyvät mahdollisuudet metsätöiden tekemiseen. UPM hoitaa Koskuen metsissä hakkuut ja muokkaukset, metsänomistaja itse lähtee mielellään sahatöihin ja viihtyy niiden parissa.

Metsänomistajuus innoitti Koskuen ryhtymään alan opintoihin. Hän aloitti koulun Evolla vuonna 2007, valmistui viiden vuoden kuluttua metsätalousinsinööriksi ja kokee, että opinnoista oli paljon hyötyä.

Koskuen ja Saarisen yhteistyö toimii luontevasti kasvokkain, etenkin kun välimatkat ovat pienet. Koskuen kotoa on UPM:n Lammin toimistolle matkaa nelisen kilometriä. Silti hän lähti epäröimättä mukaan, kun UPM:n sähköisen puukaupan kehittämiseen tarvittiin metsänomistajan näkökulmaa.

”Sähköiset palvelut yleistyvät joka tapauksessa, joten olen mieluummin kehittämässä niitä ja vaikuttamassa niihin kuin vastustamassa. Olen metsänomistaja vielä 20 vuoden kuluttuakin, ja väistämättä asiointia hoidetaan silloin eri tavalla kuin nykyään”, Koskue pohtii.

Mitä tulevaisuus sitten saisi tuoda tullessaan? Koskue toivoo ainakin entistä mutkattomampaa tiedonkulkua. Hänen mielestään pankit voisivat hyvin saada nähtäväkseen asiakkaansa metsätiedot.

”Asiakkaan suostumuksella tietysti. Miksi turhaan pyöritellä asioita paperilla, kun pankkia kiinnostavat puustotiedot ovat jo olemassa sähköisinä”, Koskue sanoo.

Saarinen puolestaan miettii metsänomistajalle hyödyllistä lisäystä hakkuukoneeseen, siinä nimittäin voisi olla live-kuvaa lähettävä kamera. ”Jos metsänomistaja ei pääse paikan päälle katsomaan, kun kone tekee töitä hänen metsässään, hän voisi seurata työskentelyä netin kautta”, Saarinen sanoo.

Metsänomistajat mukaan palvelujen kehittämiseen

UPM kehittää uusia sähköisiä palveluja yhdessä asiakkaidensa kanssa, sillä kukapa tuntisi palvelujen käyttäjien tarpeet paremmin kuin käyttäjä itse. Esimerkiksi sähköisen puukaupan suunnitteluun metsänomistajat osallistuivat jo varhaisessa vaiheessa, ja käyttöliittymää testasi monipuolinen joukko kumppanuusasiakkaita. Tavoitteena on ollut helppo puukauppa, joka vaatii vain muutaman klikkauksen.

”Testaajilta saatujen kommenttien perusteella käyttöliittymään tehtiin selkeitä muutoksia, vaihdettiin esimerkiksi painikkeiden paikkoja ja lisättiin aputekstejä. Toimivuuden kannalta nämä ovat pieniä, mutta erittäin tärkeitä asioita”, sanoo UPM:n yksityispuukaupan päällikkö Panu Kärkkäinen.

Metsänomistajien referenssiryhmä on ollut mukana myös viime vuoden kesällä aloitetussa UPM:n verkkopalvelujen uudistuksessa, ja sähköisten palvelujen kehittäminen jatkuu. Testaajia ja heidän havaintojaan tarvitaan siis tulevaisuudessakin.

”Tulossa on monenlaisia kehityshankkeita. Jos niihin haluaa osallistua, mukaan voi ilmoittautua lähettämällä viestin meidän palvelukeskukseemme, osoitekin on helppo muistaa: palvelukeskus@upm.com” , Kärkkäinen kehottaa.

Kuva: Laura Vesa

Päivi Stenroos

Related Stories