Artikkeli | 02/12/2016 08:48:00 | 1 min Lukuaika

Ystävänpäivänä posti kuljettaa rakkautta

Ystävänpäivää vietetään lukuisissa maissa 14. helmikuuta. Perinne on oletettavasti saanut alkunsa antiikin Rooman Lupercalia-juhlasta, jota vietettiin 15. helmikuuta. Juhlalla kunnioitettiin naisten ja avioliiton, sekä luonnon jumalia. Kristinuskon myötä osa juhlan perinteistä siirtyi päivää aikaisemmin vietettyyn pyhän Valentinuksen päivään. Romanttiseen rakkauteen liittyvät tavat ja uskomukset ovat olleet Ranskassa ja Englannissa osa Valentinuksen päivää jo 1300-luvulta asti.

 

Suomessa ystävänpäivää on vietetty 1980-luvulta lähtien. Meillä päivään liitetään vahvasti ystävien muistaminen, eikä se ole vain rakastavaisten juhlapäivä.

Ystävänpäiväkorttien historia ulottuu 1400-luvulle asti. Englannista lähtöisin oleva perinne levisi 1800-luvulla Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin, kun ystävänpäiväkortteja alettiin valmistaa koneellisesti.

Digitalisoitumisen myötä paperiset kortit ovat käyneet harvinaisemmiksi, mutta ne ilahduttavat nykyisin sitäkin enemmän. Suomessa ystävänpäivä on kuitenkin joulun jälkeen toiseksi suosituin korttijuhla. Suomalaiset lähettävät vuosittain noin kolme miljoonaa ystävänpäiväkorttia.

Postikortti koetaan henkilökohtaiseksi viestiksi, jolla voi välittää tunteita ja ilahduttaa ystävää. Toisin kuin sähköisiä viestejä, korttia voi pitää kädessä ja paperi materiaalina on lämmin ihoa vasten. Ystävänpäivänä nämä viestit saavat erityisen merkityksen, kun vastaanottajina ovat rakkaimmat ystävät ja sukulaiset.

Hyvä korttipäivä on hyvä päivä myös paperintekijälle. UPM:n paperivalikoimasta esimerkiksi UPM Fine ja UPM Finesse sopivat erinomaisesti korttimateriaaleiksi ja kirjekuoriin on oma paperivalikoimansa. UPM:ltä löytyy paperi myös postimerkkeihin, UPM LabelCoat. Merkkien liimapinnat taas valmistaa UPM Raflatac. Koko kortin postimerkkeineen voi siis saada täysin kotimaisena, UPM:n tuotteista valmistettuna.

 

Saara Töyssy

Behind the scenes: Asiakkaat ja työn kehittäminen ovat myynnin suola ja pippuri
Artikkeli | 04/16/2024 09:00:58 | 3 min

Behind the scenes: Asiakkaat ja työn kehittäminen ovat myynnin suola ja pippuri

Lue lisää
Kesätyöhaku on alkanut - tartu tilaisuuteen!
Artikkeli | 12/01/2023 08:26:26 | 1 min

Kesätyöhaku on alkanut - tartu tilaisuuteen!

Lue lisää
Miten kuluttajatrendien top 10 auttaa meitä ennustamaan muutoksia?
Artikkeli | 07/21/2016 07:46:00 | 5 min

Miten kuluttajatrendien top 10 auttaa meitä ennustamaan muutoksia?

Lue lisää