Valmistettu Lappeenrannassa, tehty Suomelle

Tero Lausala
Tero Lausala
Toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto
21.5.2015
UPM BioVerno

Merkittävä osa omaa työtäni Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtajana on keskustelu median kanssa. Hiljattain eräs toimittaja kysyi minulta, miten tavallinen kuluttaja, joka haluaa ostaa suomalaisia tuotteita omassa arjessaan voi toteuttaa itseänsä, kun suomalaisia tuotteita ei monesta arkiostostemme kategoriasta edes löydy? Toimittaja otti esimerkiksi oman auton päivittäisen käytön – eihän tällä alalla suomalaisuutta voi juurikaan edistää? Minulla oli ilo todeta toimittajalle, että nyt löytyy suomalainen vaihtoehto tankkauksessakin, UPM:n BioVerno-polttoaine.

UPM BioVernon tulo markkinoille tänä keväänä ja sitä edeltävä, jo vuonna 2006 käynnistynyt tuotekehitystyö ja kaupallisen mittakaavan tuotannon aloittaminen alkuvuonna 2015 ovat mielestäni erinomainen esimerkki siitä, mitä Suomessa laajemminkin tarvitaan – uudistumista, rohkeaa tuotekehitystä ja työtä luovia investointeja.

Kotimarkkinanäkökulmasta UPM BioVernon tulo markkinoille kohtaa suomalaisten kuluttajien kasvavan halun ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita. Suomalaisen Työn Liiton uusimman, vuoden 2014 lopulla tehdyn tutkimuksen mukaan seitsemän kymmenestä kuluttajasta sanoo, että tuotteen suomalainen alkuperä, Avainlipulla todistettuna, vaikuttaa suotuisasti ostopäätökseen. Tärkeimmät syyt suosia suomalaisia tuotteita ovat laatuvaikutelma, tuotteeseen liittyvä työllisyysvaikutus sekä kokemus tuotteen vastuullisuudesta.

Kotimarkkinat ovat tärkeä osa Suomen kansantaloutta. BKT:stamme 60% tulee kotimarkkinoilta ja yksityisen sektorin työpaikoistakin 70% on kotimarkkinayrityksissä. Kuluttajat voivat omilla ostopäätöksillään tukea kotimarkkinoilla toimivien yritysten työllisyyttä ostamalla Suomessa kehitettyjä, suunniteltuja ja valmistettuja tuotteita. Kuitenkin edellytys kansantaloudellisesti järkevälle kotimaisuuden suosimiselle on se, että Suomessa synnytetään kilpailukykyisiä, innovatiivisia tuotteita ja palveluita joille saadaan myös laaja kaupallinen jakelu. Mittakaavallakin on merkitystä. Suomessa tuotetun pitää pystyä kilpailemaan sekä hinnalla että laadulla ulkomaisen vaihtoehdon kanssa – tämä on kuluttajien vaatimus joka tapauksessa.

Avainlippu 50 vuotta

Viennin merkitys Suomelle on myös kiistaton. UPM BioVernon kaltaisten innovaatioiden menestyminen kotimarkkinoilla on usein askel kansainvälisille markkinoille, mikä avaa kaupallisia mahdollisuuksia maailmanlaajuisesti ja tuo työtä Suomeen.

Avainlippu juhlii tänä vuonna 50-vuotispäiviään. Suomalaisen työn kannalta on erinomaisen tärkeätä, että niiden 3000 tuotteen ja palvelun joukkoon, joille merkki on myönnetty, tulee jatkossakin UPM BioVernon kaltaisia uusia, tekniseen ja tieteelliseen huippuosaamiseen perustuvia tuotteita, jotka tuovat työtä kotimarkkinoille mutta samalla avaavat ovia vientimarkkinoille.

Lue lisää Avainlipun 50-vuotisjuhlavuodesta ja sen kumppaniyrityksistä osoitteesta suomiplussalle.fi ja #suomiplussalle.

Lähetä kommentti

Kommentoi ilman LinkedIn®-tiliä »
Comments left without LinkedIn® sign-in must be approved before they are shown to others.