Uusi vaihde silmään – startup-herätys on vasta alussa

Sami Kuusela
Sami Kuusela
Hoodie Dude, serial entrepreneur and a journalist
11.11.2015

Vihdoinkin se tapahtui! Saimme metsäyhtiön asiakkaaksi, kun Hupparihörhön ja UPM:n yhteistyö alkoi.

Lienee turha sanoa, että olemme innoissamme. Olemme etsineet suuryrityksille startupeja kumppaneiksi, sijoituskohteiksi tai ostettavaksi vuodesta 2013 lähtien ja auttaneet monta suurta laivaa kääntymään. Edes vähän. Mutta nyt vasta alkoivat hommat metsäyhtiön kanssa.

Kun käynnistimme toimintamme vuonna 2013, oli tilanne Suomessa kurja. Suuryritysten ja startupien välillä ei ollut oikeastaan minkäänlaista yhteistyötä.

Maan sisäisiä exitejä, eli merkittäviä yrityskauppoja, joissa suuri suomalainen yritys olisi ostanut suomalaisen startupin, ei tapahtunut. Yhteistyö startupien ja jättien välillä oli lähinnä pelokasta tunnustelua, jossa suuryhtiöt kuvittelivat etsivänsä nöyriä alihankkijoita ja startupit metsästivät pelkkää rahaa tai jakelukanavia.

Viime vuonna alkoi kuitenkin meininki muuttua. Vuoden 2014 Slushissa nähtiin jo monta isoa yhtiötä, jotka olivat kokeneet startup-herätyksen. Ja miksipä eivät olisi? Startup-yritykset olivat yhä kiinnostavampia kumppaneita sekä osto- tai sijoituskohteita ja onnistumisista uutisoitiin viikoittain.

Toivon heräämistä parhaiten kuvaava kommentti löytyi Kauppalehdestä tämän vuoden alusta, jossa OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen totesi: “Mikään ei ole lyhyessä ajassa muuttanut maailmankatsomustani niin paljon kuin päivä Slush-tapahtumassa”.

Suomi ei pärjää, jos eri kokoiset yritykset pysyttelevät omissa karsinoissaan. On tärkeää taloutemme tervehtymiselle, että startupit, suuret yritykset, PK-yritykset ja jopa mikroyritykset puuhaavat keskenään. Raja-aidat ylittävällä toiminnalla saadaan aikaan ympäristö, jossa pienet ja ketterät auttavat ideoillaan ja energiallaan isompiaan, ja suuremmat taas auttavat pieniä kokoonsa ja kokemuksiinsa pohjaavalla voimalla.

Nyt suuret yritykset ovat heränneet startupien tarjoamiin mahdollisuuksiin, eivätkä startupitkaan enää vierasta suuryrityksiä. Ensimmäisiä tapaamisia on järjestetty ja molemminpuolinen ujous on väistymässä.

Nyt tarvitaan onnistumisia. Tarvitaan esimerkkejä yhteistyöstä, joilla on todellista taloudellista merkitystä. Niitä ei kuitenkaan synny ilman resursseja ja sinnikästä sitoutumista uudenlaisiin bisneskumppanuuksiin.

Laitetaan siis uusi vaihde silmään. Lupaan että matkasta tulee hauska. UPM:llä on nyt hyvä sauma tehdä historiaa.

 

Pääkuvassa: Paula Savonen ja Sami Kuusela

Lähetä kommentti

Kommentoi ilman LinkedIn®-tiliä »
Comments left without LinkedIn® sign-in must be approved before they are shown to others.