Vuonna 2006 perustetun UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön tehtävä on vastata yli 700 taideteoksen kokoelmasta ja sen hoidosta, edistää kulttuuri- ja taidehistoriallisesti arvokkaan taideomaisuuden tuntemusta sekä suomalaisen metsäteollisuuden toimintaan liittyvän kulttuuriperinnön säilyttämistä tuleville sukupolville. Kokoelmaa kehitetään ja hallitaan siten, että siihen kuuluvat teokset antavat mahdollisimman paljon tietoa, nautintoa ja elämyksiä ihmisille ja yhteiskunnalle ympärillään.
Markus Lüpertz: Männer ohne Frauen, Parzifal (1994), sekatekniikka.
UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön kokoelma. Kuva: Felix Weinold.
Kulttuurisäätiön taidekokoelma on muodostunut vuosikymmenten saatossa usein taidehankintoja tehneiden yritysjohtajien mieltymysten mukaisesti ja laajentunut yritysostojen myötä. Kokoelma ei ole perinteisellä mittapuulla yhtenäinen.
UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön toiminnanjohtajaa, FT Anna-Maria Wiljasta kiehtovatkin teosten taakse piiloutuvat näkymättömät verkostot.
”Juhlanäyttely tuo uutta tietoa ja uuden näkökulman kokoelmaan. Näyttelyn sisällä esiin on nostettu teemoja otsikoilla 100 vuotta paperiteollisuuden kuvausta, Augsburgin nykytaiteen kokoelma, Historiaa ja verkostoja sekä Keräilyä ja tutkimusta. Esillä on kavalkadi johtajien suosikkiteoksia, metsäteollisuuden historiaan liittyviä teoksia ja historiallisesti merkittäviä teoksia. Augsburgin kokoelmasta valitsin parhaimmiston”, Wiljanen kertoo.
Näyttelyssä on 64 teosta kaikkiaan 40 taiteilijalta: maalauksia, veistoksia, etsauksia ja valokuvia. Teosten aikajänne ulottuu 1700-luvulta 2000-luvulle asti. Näyttelyn keskiössä on 13 teosta säätiön Augsburgissa sijaitsevasta eurooppalaisen nykytaiteen kokoelmasta mm. taiteilijoilta A. R. Penck, David Hockney, Markus Lüpertz, Sigmar Polke ja Strawalde.
Mukana on myös suomalaista taidetta kuten Elin Danielsonin Tyttö ja kissat kesäisessä maisemassa (1892) sekä Hugo Simbergin etsaussarja (1899-1900), Ahti Lavosen, Akseli Gallen-Kallelan, Eero Järnefeltin, Helene Schjerfbeckin, H. Ahtelan ja Yngve Bäckin teoksia. Näyttelyn harvinaisuus on Kymiyhtiön toimitusjohtaja Ernst Dahlströmille vuonna 1901 luovutettu juhla-adressi, joka on lainassa Turun taidemuseosta.
”Taidenäyttely voi olla voimaannuttava ja motivoiva kokemus, se voi antaa uusia ideoita ja johdatella uuden tiedon äärelle. Elämys voi olla kokonaisvaltainen henkisen ja fyysisen hyvän olon tuoja.”
Näyttely on avoinna 22. kesäkuuta asti. Villa Gyllenberg on avoinna keskiviikkoisin kello 16–20 ja sunnuntaisin kello 12–16. Museo avataan sopimuksen mukaan myös ryhmille.
Näyttely on ilmainen kaikille UPM:n työntekijöille ja museoon pääsee myös museokortilla.
Tutustu UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiöön »
Lue lisää näyttelystä täällä »
Vieraile Villa Gyllenbergin nettisivuilla »
Pääkuva: Elin Danielson: Tyttö ja kissat kesäisessä maisemassa (1892), öljy kankaalle. UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön kokoelma. Kuva: Matias Uusikylä.
Saara Töyssy