Työvaatteet tabletilla

31.12.2015

UPM:n Kuusankosken paperitehtaalla on kokeilussa työvaatteiden käyttäjien tablettisovellus. Sovellus on testikäytössä työvaatetoimittaja Lindströmiltä.

Sovelluksessa UPM:n työntekijät voivat tarkastaa oman työvaatevalikoimansa, ilmoittaa pesulalle korjaustarpeesta vaatteessa, poistaa vaatteita käytöstä, ilmoittaa jos vaatetta ei kuulu huollosta takaisin ja antaa palautetta vaatteista tai palvelusta. Viisi tablettitietokonetta on telineissä henkilöstön pukuhuoneisiin, ja jokaisella työntekijällä on tunnukset sovellukseen. Sovellukseen voi kirjautua myös älypuhelimella tai tietokoneella.

Työvaatesovellus on UPM:llä testikäytössä. Lindströmin tavoitteena on löytää tapoja hyödyntää digitaalisia ratkaisuja palvelussaan ja löytää kanavia, joiden avulla työvaatteiden käyttäjät voivat suoraan asioida Lindströmin kanssa. Tällaisen järjestelmän tulee olla sujuva käyttää ja helposti saatavilla. Kosketusnäytöllisillä tableteilla asiat on helppo näpytellä työpäivän päätteeksi.

Tyytyväisyyttä ilmassa

Käyttäjät ovat tyytyväisiä kun voivat ilmoittaa korjaustarpeesta sovelluksen kautta. Silloin tulevat korjatuksi sellaisetkin viat, jotka huomaa vain käytössä, ei pesulan tarkastuspöydällä. Tabletilla käyttäjä myös näkee oman työvaatevalikoimansa ja kunkin vaatteen viimeisimmän huoltokerran ajankohdan ja voi palauttaa tarpeettomat vaatteet.

SamiTalvela
Sami Talvela

Palveluassistentti Sini Aalto vastaa UPM:n Kymin tehtaan työvaateasioista ja toimii yhteyshenkilönä UPM:n henkilöstön ja Lindströmin välillä. ”Tablettisovellus säästää minun aikaani, kun työntekijät pystyvät itse ilmoittamaan korjaustarpeet ja tarkastamaan vaatetilanteen. Minä myös näen tästä kätevästi esimerkiksi milloin yksittäinen vaate on ollut viimeksi huollossa.”

”Erityisen hyvä sovelluksessa on ollut mahdollisuus ilmoittaa rikkonaisesta vaatteesta. Tarkastan vaatteen koodin niskalapusta, ja laitan korjauspyynnön suoraan pesulaan. Aiemmin jouduin hoitamaan asian Sinin kautta, joten onhan tämä kätevämpää. On myös hyvä kun tästä pystyy tarkastamaan onko mulla oikeasti käytössä kaikki vaatteet, jotka mulle kuuluu, ja poistamaan ne joita en käytä”, kunnossapitomies Sami Talvela Kymiltä kommentoi sovellusta.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun saamme arkipäivässä yhteyden suoraan vaatteiden käyttäjiin, joten odotukset ovat korkealla,” toteaa Lindströmin liiketoiminnan kehityksestä vastaava päällikkö Marjut Kotonen. ”Testikäyttö on jo nyt näyttänyt, että aikaa säästyy sekä meillä että asiakkaalla. Monet asiat on sujuvinta hoitaa suoraan vaatteen käyttäjän ja tekstiilihuollon välillä, mutta meillä ei ole ollut siihen kätevää välinettä. Tällaiset sovellukset ovat tulevaisuutta tekstiilipalvelussa.”

UPM Biofore

Lähetä kommentti

Kommentoi ilman LinkedIn®-tiliä »
Comments left without LinkedIn® sign-in must be approved before they are shown to others.