Testattu saunassa – ohuen ohut innovaatio mullistaa pienpanimoiden etikettimahdollisuudet

9.12.2016

Kun muutokselle on todellinen tarve, voidaan tuloksia saavuttaa hämmästyttävän nopeasti. Mikkeliläisellä pienpanimolla, Saimaan Juomatehtaalla, oli ongelma. Panimo halusi pakata myös pienemmät juomaerät kierrätettäviin tölkkeihin mutta tölkkejä voidaan painaa kannattavasti vasta, kun erän koko ylittää sadan tuhannen kappaleen rajan.

Suomalaiset kuitenkin valitsevat juomahyllystä yhä useammin juuri tölkin. Se on myös ympäristöä vähemmän kuorimittava valinta. Alumiinitölkkien kierrätysaste on Suomessa 95 prosenttia, kaikki tölkin alumiini voidaan hyödyntää uudelleen ja tölkin valmistaminen kierrätysmateriaalista vie ainoastaan viisi prosenttia siitä energiasta, joka kuluisi, jos tölkki valmistettaisiin neitseellisestä alumiinista alusta asti. Tölkit ovat myös lasipulloja edullisempia valmistajille ja siten myös kuluttajille.

Tölkkien ekologinen etiketöinti ei tähän asti ole ollut yksinkertaista. Etiketöityjä tölkkejä ei ole voitu hyväksyä virallisesti kierrätysjärjestelmään, sillä etiketti on tuonut järjestelmään liikaa ei-toivottua materiaalia.

“Olo oli kuin entisellä harakalla vastatervatulla katolla – kun se sai nokan irti, pyrstö tarttui kiinni,” kuvailee Saimaan Juomatehdas haastetta blogissaan.

Saimaan Juomatehtaan onneksi Suomessa on elinvoimaisen pienpanimokulttuurin lisäksi myös maailmanluokan osaamista innovatiivisten etikettimateriaalien tuotannossa.

”Tutkiessamme erilaisia vaihtoehtoja törmäsimme UPM Raflatacin Vanish™-etikettimateriaaliin. Yhdessä Raflatacin ja etiketöintiratkaisuihin erikoistuneen painotalo Auraprintin kanssa aloimme työstää mahdollisuutta hyödyntää materiaalia kierrätettäviin tölkkeihin – sitten palaset alkoivatkin loksahdella kohdilleen”, kertoo Saimaan Juomatehtaan toimitusjohtaja Jussi Laukkanen.

Ennen uuden pakkausmateriaalin lanseerausta se altistettiin perusteellisille laboratoriotutkimuksille. Tulokset vahvistivat, että 23 mikronia paksu Vanish-materiaali on niin kevyttä, että se ei vaikuta alumiinin laatuun kierrätysjärjestelmän sisällä.

Vanish mahdollistaa asioita, joita on tähän asti pidetty jopa mahdottomana: alumiinisten juomatölkkien tarraetiketöinnin ja etiketöityjen tölkkien kierrätyksen sekä pienten juomaerien kustannustehokkaan markkinoinnin. Kehitys tukee globaaleja pakkausteollisuuden trendejä.

Luova ja päättäväinen yhteistyö tuo tuloksia

Vanishin käyttö tölkkien etiketöinnissä syntyi todellisen tarpeen pohjalta. Loppukäyttäjällä oli haaste, johon UPM Raflatac ennakkoluulottomasti tarttui ja kehitti toimivan ratkaisun tiiviissä yhteistyössä painotalon ja loppuasiakkaan kanssa. Hanke on yksi nopeimmin edenneistä kehitysprojekteista ja loistava esimerkki yhteistyön voimasta.

tuomo-wall
Tuomo Wall

“Vanish kehitettiin, jotta markkinoilla olisi saatavilla laadukas etikettimateriaali, jolla voidaan saavuttaa korkeatasoinen no label -ilme. Tuote on kustannustehokas vaihtoehto painetuille pakkauksille. Tölkkien tarraetiköinti luo koko juomateollisuudelle uusia markkinointi- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Saimaan Juomatehtaan, Auraprintin ja juomapakkausten palautusjärjestelmien ylläpitäjä PALPA:n eli Suomen Palautuspakkaus Oy:n päättäväinen ja innostunut osallistuminen teki nopeasta etenemisestä tässä projektissa mahdollista”, sanoo Tuomo Wall, UPM Raflatacin EMEIA-alueen filmituotteista vastaava johtaja (EMEIA = Eurooppa, Lähi-Itä, Intia, Afrikka).

Laboratoriotestien lisäksi Vanishilla etiketöityä Saimaan Marsalkka Vaalea Luomu -olutta testattiin myös todellisissa käyttötilanteissa. Tämä oli jälleen yksi uusi haaste pienpanimolle, ja siihen suhtauduttiin sen ansaitsemalla vakavuudella.

”Tuotannollisten ratkaisujen lisäksi saimme pohtia muun muassa etiketin kestävyyttä. Meidän tuli varmistaa, että etiketti pysyy ehjänä ja paikallaan palautukseen asti. Käytännössä tämä tarkoitti etiketöityjen tölkkien saunottamista, paljussa uittamista ja muita juomatölkkien arkisten käyttöolosuhteiden testaamista. Testaaminen oli haastavaa ja aikaa vievää, mutta hauskaa”, kommentoi Jussi Laukkanen Saimaan Juomatehtaalta.

Ensimmäiset kierrätettävät ja etiketöidyt tölkit Saimaan Juomatehtaan Vaaleaa Marsalkka -olutta ovat nyt myynnissä, mutta Vanishin tarina on vasta alkamassa. Ole siis tarkkana: voit bongata katoavan ohuen etiketin.

Kiinnostunut Vanish-materiaalista? Lue lisää UPM Raflatacin nettisivuilla (englanniksi) »

Lue Saimaan Juomatehtaan blogikirjoitus aiheesta »

Pakkausteollisuus muuttuu ympäristöystävällisemmäksi ja personoidummaksi »

Saara Töyssy

Lähetä kommentti

Kommentoi ilman LinkedIn®-tiliä »
Comments left without LinkedIn® sign-in must be approved before they are shown to others.