Artikkeli | 09/24/2015 09:51:00 | 4 min Lukuaika

Ohuemmat etiketit ovat askel tulevaisuuteen

Ympäristötietoinen kananmunantuottaja valitsi UPM Raflatacin uuden tarramateriaalin kennoihinsa. Vaikka etiketti ohentui, painojälki parani.

Miksi kuluttaja valitsee Tonin kananmunat?

Miltähän tilalta nämä kananmunat ovat peräisin, miettii itävaltalainen kuluttaja aamiaista laittaessaan.

Lukeeko se jossain? Kyllä vain, kotelon sisällä olevassa esitteessä. Kuluttaja voi halutessaan jäljittää Toni’s Freilandeierin tuottamat munat tuotantotilalle saakka. Hän saa tietää senkin, että kanat elävät vapaasti luonnonmukaisissa olosuhteissa eikä niille syötetä geenimuunneltua rehua.

Kuluttajat ovat panneet merkille tuottaja Toni Hubmannin panostukset kanankasvatukseen, joka täyttää korkeimmat standardit. Vapaiden kanojen munat maistuvat hyvin monille; vuosittain niitä kulutetaan noin 70 miljoonaa kappaletta Itävallan ja Saksan markkinoilla.

Hubmann valitsee tuottajatilansa ja kaikki muutkin yhteistyökumppaninsa huolellisesti. Ne, jotka panostavat ekologisuuteen, tukevat hänen kestävään kehitykseen perustuvaa toimintastrategiaansa.

Toni’s Freilandeierin kananmunapakkaus näyttää epäilemättä yksinkertaiselta tuotteelta, mutta siihen – ja erityisesti sen etikettiin – kätkeytyy aimo annos innovaatiota. Lue seuraavat kappaleet, niin ymmärrät, miksi.

Miksi Toni Hubmann on kiinnostunut etiketeistä?

Toni Hubmann on Itävallan suurimpia kananmunantuottajia. Hän panosti jo varhain vapaisiin kanoihin ja uskoi paljon ennen muita kuluttajien kasvavaan ympäristötietoisuuteen. Vastuullisena yrittäjänä hän pyrkii vähentämään toiminnassaan hiilidioksidipäästöjä sekä energian että veden kulutusta. Rehussa hän käyttää vain Euroopan unionissa tuotettua soijaa.

– Tänä päivänä on erittäin tärkeää käyttää luonnonvaroja huolellisesti. Asian ei pitäisi koskettaa vain yhteiskuntaa, vaan meitä kaikkia. Me pidämme sen mielessämme joka päivä omassa työssämme, Hubmann sanoo.

Myös pakkaukset ja etiketit kuuluvat kestävän kehityksen strategiaan. Hubmann on hyvin tietoinen etikettien vaikuttavuudesta: yksinkertaisten tuotetietojen sijaan ne sisältävät lukuisia viestejä muun muassa ympäristöystävällisyydestä sekä pakkausmateriaalien kierrätettävyydestä.

Vuonna 2014 Toni Hubmann vaihtoi munakennojen etiketit uusiin. Muutos onnistui odotettua paremmin. Toni’s Freilandeier on jälleen askeleen edellä muita, sillä uusi etiketti on entistä ohuempi ja ympäristöystävällisempi. Se näyttää suuntaa koko elintarviketeollisuudelle.

Miksi Helf Etiketten valitsi ohuemman tarralaminaatin?

Raflacoat Fit PEFC -etikettipaperi ja HG45 PEFC -taustamateriaali luovat yhdessä tulevaisuuden etiketöintistandardin paitsi elintarviketeollisuuteen myös kotitaloustarvike- ja logistiikkateollisuuteen.

Pintapaperi on entistä ohuempaa ja vastaa jalostusominaisuuksiltaan aikaisempaa 80 neliögramman painoista puolikiiltävää paperia. Taustapaperi on puolestaan markkinoiden ympäristöystävällisintä laatua.

Helf Etiketten on saavuttanut lukuisia hyötyjä uuden tarramateriaalin käytöstä. Ohuuden ansiosta laminaattirulliin mahtuu nyt jopa 6 000 juoksumetriä materiaalia. Isoja rullia tarvitsee vaihtaa harvemmin, joten tuotannossa on vähemmän seisokkeja. Tuottavuus paranee. Yhteen rullaan mahtuu etikettejä enemmän, ja rullat ovat kevyitä käsitellä.

Myös pienevät jätehuoltokulut tuovat säästöjä.

– Taustapaperin käsittely jätteenä on tarkasti säänneltyä Itävallassa, ja siksi paperin painolla on iso merkitys, sanoo tehtaanjohtaja Hannes Fink.

Fink on tyytyväinen paitsi tarramateriaalin ohuuteen myös sen painatusominaisuuksiin. Toni Hubmann on samaa mieltä.

– Etikettien painojälki on jopa vähän parempi kuin aiemmin, Hubmann iloitsee.

Miten uusi tarramateriaali lisää kierrätettävyyttä?

Helf Etiketten valitsi ympäristöystävällisen tarramateriaalin, koska se vastaa etikettimarkkinoiden uuden sukupolven standardeja. Painotalo osallistuu myös UPM Raflatacin RafCycle-kierrätysohjelmaan, jonka yhteydessä tuotannossa syntyneet hylkyrullat ja muu yli jäävä materiaali kerätään ja toimitetaan UPM:n paperitehtaalle Saksaan. Plattlingin tehtaalla tarrajätteestä työstetään paperia. Pitkälle jalostetut tuotteet päätyvät siten takaisin tuotantoon eivätkä kaatopaikalle.

Toni’s Freilandeier -pakkausten etiketit ovat uusi lenkki UPM:n pitkässä kestävän kehityksen arvoketjussa. Siinä missä kuluttaja haluaa tietää kananmuniensa alkuperän, UPM varmistaa, mistä sen puuraaka-aine on peräisin. PEFC-merkintä takaa, että puu tulee hyvin hoidetuista metsistä.

Toni Hubmann valitsi uuden etiketin säästääkseen vesi-, energia- ja jätekustannuksissa. Nyt hän on edelläkävijä. Kuluttaja valitsee Toni’s Freilanderin tuottamat kananmunat, koska hän haluaa tietää, mitä suuhunsa panee. Vapaiden kanojen munat maistuvat kerta kaikkiaan parhailta.

 

Helen Partti

Kuvat: UPM ja Toni’s Freilandeier

Behind the scenes: Asiakkaat ja työn kehittäminen ovat myynnin suola ja pippuri
Artikkeli | 04/16/2024 09:00:58 | 3 min

Behind the scenes: Asiakkaat ja työn kehittäminen ovat myynnin suola ja pippuri

Lue lisää
EU:n uudet pakkaussäännöt ovat (melkein) täällä
Artikkeli | 03/20/2024 10:51:39 | 5 min

EU:n uudet pakkaussäännöt ovat (melkein) täällä

Lue lisää
Icehearts luo vakaan tukiverkoston, josta ponnistaa liikunnallisia oman elämänsä mestareita
Artikkeli | 11/18/2016 08:03:00 | 5 min

Icehearts luo vakaan tukiverkoston, josta ponnistaa liikunnallisia oman elämänsä mestareita

Lue lisää