Rinta rottingille, suomalainen!

Reetta Mentu
Reetta Mentu
Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto
18.2.2015

”Ei kuulkaa ostaminen mitään erityisiä tunteita herätä. Silloin ostetaan, kun ei ilman ostamista pärjätä. Ette kai tarkoita, että suomalaisen tuotteen ostaminen herättäisi jotenkin isänmaallisia fiiliksiä? Ei kai kukaan niin koe! ”

Vastasi nainen, 45 v. Pohjois-Pohjanmaalta, kun kysyimme joulukuussa kuluttajilta, mitä ajatuksia tai tunteita Avainlippu-merkillä varustettujen tuotteiden tai palveluiden ostaminen herättää. Aito, oikea mielipide, ja vastaajan kohdalla varmasti totta. Suurin osa meistä antaa kuitenkin suomalaisuuden – ja Avainlipun – vaikuttaa ostopäätöksiinsä. Tuoreen tutkimuksemme mukaan 69 % kaikista kuluttajista sanoo Avainlipun vaikuttavan positiivisesti ostopäätöksiin.

Saman Innolink Researchin toteuttaman tutkimuksen mukaan yhä useampi meistä näkee kotimaisuuden asiana, joka vaikuttaa ostopäätökseen jopa enemmän kuin hinta. Noin 70 prosenttia suomalaisista olisi valmis maksamaan vähintään 10 prosenttia enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta. Joka neljäs suomalainen olisi valmis maksamaan jopa 20 prosenttia enemmän. Suomalaiset arvostavat suomalaista työtä.

Tämän päivän talousuutiset ovat pääosin negatiivisia. Isojen teollisuusinvestointien määrä on laskenut  vuosia, tosin viime vuonna ne kääntyivät pieneen nousuun. UPM:n investointi muun muassa uuteen tuotantolaitokseen on ollut positiivinen poikkeus tahmeassa investointitilanteessa. Kun Helsingin Sanomat listasi syksyllä (5.10.2014) suurimpia teollisuusinvestointeja, oli UPM:n Lappeenrannan biojalostamo kärkinelikossa. Biojalostamo on luonut Lappeenrantaan tuotantolaitoksen kautta uusia työpaikkoja – mutta investoinnit eivät ole jääneet siihen. Tämän päivän Suomessa investointipanoksia suunnataan yhä enemmän myös tutkimukseen ja kehitykseen. UPM on tehnyt BioVernon kohdalla kumpaakin, kun tuote on suomalaista alkuperää suunnittelusta ja tuotekehityksestä valmistukseen, kuten suurin osa sen raaka-aineestakin.

Avainlippu on tänä vuonna jo 50 vuotta kertonut suomalaisille tuotteen tai palvelun suomalaisuudesta. Merkin käyttäjäkunta on moninainen, sitä käytetään yli 3000 tuotteen, tuoteryhmän tai palvelun kyljessä. On upea asia, että myös UPM:n BioVerno haluaa tuoda oman suomalaisuutensa esiin Avainlipun avulla.

Millaisia muita kommentteja sitten saimme Avainlippu-tuotteiden tai palveluiden ostamista koskien, kuin alussa kertomani esimerkki?

”Tiedän silloin työllistäväni suomalaisia eli itseäni ja naapureitani.”

”Hyvä mieli ja tunne siitä, että on ostanut turvallisen ja luotettavan tuotteen.”

”Ylpeyttä siitä, että työllistää suomalaisia.”

”Pikkuisen voi röyhistää rintaansa, että taas tuli kannatettua kotimaista työtä ja tuotantoa.”

Minun on helppo yhtyä ylläoleviin ajatuksiin, sillä itsekin työssäni näen, miten Suomessa tehdään paljon hienoa työtä, josta voi ja kannattaa olla ylpeä. Myös UPM BioVerno -diesel on tällainen suomalaisen osaamisen tulos, ja ehdottomasti jotain, mistä me kaikki voimme olla rinta rottingilla.

Samankaltaiset