Puhtaampaa kaupunkiliikennettä biopohjaisella dieselillä

16.2.2016

UPM testaa puupohjaista dieseliä BioVernoa pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja VTT:n kanssa.

Sari Mannonen
Sari Mannonen

HSL:n sininen kaupunkiliikennebussi huristelee tasaista kyytiä Helsingin pääkatua Mannerheimintietä pitkin. Linja-auto kääntyy Musiikkitalon kohdalta oikealle ja parkkeeraa lyhyen kaupunkikierroksen jälkeen UPM Biofore-talon eteen. Vihreät UPM BioVerno -teippaukset bussin kyljissä viestivät, että bussi käyttää polttoaineenaan uusiutuva puupohjaista dieseliä, joten matkat sujuvat tavallista vähäisemmin päästöin.

Kiertoajelu on lähtölaukaus vähintään vuoden kestävälle testijaksolle, jonka aikana selvitetään uusiutuvan dieselin vaikutuksia joukkoliikenteessä käytettävän bussin moottoriin, päästöihin ja kulutukseen tavalliseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. ”Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme osallistua koeajoilla päästöttömään joukkoliikenteeseen tähtäävään hankkeeseen”, sanoo UPM Biopolttoaineiden myynti- ja markkinointijohtaja Sari Mannonen.

Pakokaasupäästöt vähenevät

Useat tutkimuslaitokset ovat tehneet UPM BioVerno -dieselillä moottori- ja ajoneuvokokeita sekä liikennekoeajoja hyvin tuloksin. Tutkimukset osoittavat, että polttoaine toimii parhaiden fossiilisten diesellaatujen tavoin ja samalla alentaa liikenteen lähipäästöjä merkittävästi.

”Elinkaarensa aikana UPM BioVerno -dieselin hiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia pienemmät fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tutkimusten mukaan myös polttoaineen lähipäästöt, kuten häkä- ja pienhiukkaspäästöt, vähenivät mikä tarkoittaa käytännössä parempaa ilmanlaatua”, painottaa Mannonen.”

Testin ensimmäisessä vaiheessa busseja ajetaan seoksella, jossa BioVernon osuus on 20 prosenttia. Myöhemmin testaamme 50-prosenttisella seoksella. Tavoitteena on ajaa testejä myös puhtaalla uusiutuvalla puupohjaisella dieselillä”, hän lisää.

Maalla, merellä ja ilmassa

upm-nils-nylund
Nils-Olof Nylund

Bussikoeajot ovat osa VTT:n koordinoimaa laajempaa BioPilot-hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liikenteen uusiutuvan energian ratkaisuja. VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylundin mukaan BioVernon kaltaisten drop in -polttoaineiden etuna on, että ne soveltuvat sellaisenaan polttoaineiden jakeluinfrastruktuuriin ja autoihin mutta myös tulevaisuudessa rakennettaviin kulkuneuvoihin.

Nylund kuvailee, että kestävän kehityksen mukaiset edistykselliset biopolttoaineet voivat toimia Suomelle ohituskaistana liikenteen hiilidioksidipäästöjen leikkaamisessa. Kotimaiseen biopolttoainetuotantoon panostaminen on kannattavaa myös teknologisesta ja taloudellisesta näkökulmasta katsottuna. ”Suomessa käytetään liikennepolttoaineita vajaa neljä miljoonaa tonnia vuodessa, kun biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti on noin 500 000 tonnia vuodessa eli hieman yli 10 prosenttia polttoaineiden käytöstä kokonaisuudessaan. Tässä suhteessa Suomi on edelläkävijä moniin muihin maihin verrattuna”, hän sanoo.

”Biopolttoaineet pystyvät hyvin korvaamaan öljypohjaisia polttoaineita maantieliikenteessä mutta myös meri- ja ilmakuljetuksissa”, Nylund lisää.

VTT on jo aiemmin testannut kotimaista UPM BioVerno -dieseliä sekä henkilöautoissa että bussin moottoreissa hyvin tuloksin, joten bussien liikennekoeajot ovat jatkoa pitkäaikaiselle testiyhteistyölle UPM:n kanssa.

Kohti päästötöntä kaupunkiliikennettä

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaavan HSL:n tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä ja haitallisia hiukkaspäästöjä yli 90 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. ”Joukkoliikenteen käytön kasvu on tärkeä elementti kestävän kehityksen kannalta. Edistykselliset biopolttoaineet sopivat erittäin hyvin strategiaamme, koska ne voidaan ottaa käyttöön heti. Tavoitteenamme on, että dieselkäyttöisiin busseihin tankataan pelkkää uusiutuvaa biopolttoainetta vuoteen 2020 mennessä”, vahvistaa HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Reijo Mäkinen.

Liikennekoeajoissa käytetään neljää Transdevin liikennöimää Volvon Euro VI -luokan bussia, joissa on päästötasoltaan alhainen ja tehokas moottori. Kaksi busseista ajaa UPM BioVernoa sisältävällä dieselillä ja kaksi tavallisella dieselillä. Sekä VTT että bussien valmistaja Volvo testaavat kaikki koeajobussit ennen testin alkua, testien puolivälissä ja koeajojen loputtua. ”Ympäristöystävällisyys on yksi Volvon kolmesta ydinarvosta laadun ja turvallisuuden rinnalla.

Testiajojen ansiosta olemme mukana kehityksen kärjessä myös tällä alueella”, kertoo Tom Rönnberg Volvo-bussien tuotetekniikasta. ”Uudet Volvo Euro VI -bussit vaativat pakoputkiston jatkuvaa puhdistusprosessia myös ajon aikana. Mitä puhtaampaa polttoainetta moottorissa poltetaan, sitä harvemmin tätä puhdistusta tarvitaan, mikä on hyvä tekijä niin auton kuin huoltokustannusten kannalta”, hän lisää.

Testien polttoainejakelijana toimii St1. UPM BioVerno on ollut keväästä 2015 lähtien myynnissä St1-asemilla osana Diesel Plus -polttoainetta.

UPM Biofore

Samankaltaiset