Puhdasta voimaa suomalaisesta metsästä

31.3.2016
Puhdasta voimaa suomalaisesta metsästä

UPM BioVerno -hanke saavutti merkittävän tavoitteensa, kun uusiutuva diesel tuli markkinoille toukokuun alussa 2015. UPM BioVernoa on nyt myyty lähes vuoden ajan kotimaisen energiayhtiön St1:n asemilla Suomessa Diesel plus -polttoaineen biokomponenttina.

Merkittävä osa St1:n dieselasiakkaista käyttää UPM BioVernoa sisältävää Diesel plussaa päivittäin, sillä sitä tankataan yli 100 000 kertaa joka päivä.

“Kuluttajille valinta on helppo, sillä UPM BioVernoa sisältävä Diesel plus toimii kaikissa dieselmoottoreissa täysin tavallisen dieselin tapaan. Se sopii saumattomasti myös olemassa oleviin jakelujärjestelmiin”, sanoo St1:n suoramyynnin johtaja Matti Pentti.

UPM BioVerno kuljetetaan Lappeenrannasta St1:n polttoaineterminaaliin Haminaan, jossa se sekoitetaan Diesel plus -polttoaineeseen ja toimitetaan sitten huoltoasemille ympäri maata.

Diesel plus – voimanlähteenä UPM BioVerno

St1 käyttää Diesel plus -polttoaineensa biokomponenttina uusiutuvaa UPM BioVerno -dieseliä. UPM BioVerno sopii Diesel plussaan erinomaisesti teknisten ominaisuuksiensa ansiosta.

“Markkinointisloganimme Puhdasta voimaa suomalaisesta metsästä perustuu todellisiin lukuihin, sillä Diesel plus -polttoaineen setaaniluku todella on markkinoiden korkein”, Pentti kertoo.

Korkea setaaniluku nopeuttaa dieselin syttymistä ja lisää siten moottorin tehokkuutta. Korkean setaaniluvun ja huippuluokan lisäaineiden ansiosta polttoaine myös pitää moottorin puhtaana. Diesel plus -dieselin setaaniluku on yli 60, kun tavallisella dieselillä se on yleensä 51–55.

Yhteistyö UPM:n kanssa on vahvistanut St1:n brändiä kotimaisena toimijana.

“Yhä useammat ihmiset tuntevat meidät nyt kotimaisena yhtiönä. Vaikka juuremme ovat lujasti Suomessa, se ei ole aiemmin ollut kaikkien kuluttajien tiedossa. Toinen tärkeä muutos on nousu suositusindeksissämme ja spontaanin positiivisen asiakaspalautteen lisääntyminen. Hiljattain tekemämme tutkimuksen mukaan ennätysmäärä dieselasiakkaitamme suosittelisi meitä myös muille. Tulos on Suomen paras tässä luokassa”, kertoo Pentti.

Puhtaampaa kaupunkiliikennettä

UPM BioVerno täyttää asiakkaiden laatuvaatimukset ja tarjoaa tärkeitä ympäristöetuja: se vähentää merkittävästi fossiilisia hiilidioksidipäästöjä ja muita haitallisia pakokaasupäästöjä verrattuna perinteisiin öljypohjaisiin dieselpolttoaineisiin.

St1 toimii polttoainejakelijana myös Helsingin bussiliikenteessä toteutettavissa UPM BioVernon koeajoissa. Niissä tutkitaan UPM:n uusiutuvan dieselin vaikutuksia bussin moottoriin sekä päästöjä ja kulutusta verrattuna tavalliseen fossiiliseen dieseliin.

“Tämä on tärkeä testi, sillä raskaille ajoneuvoille kertyy enemmän ajokilometrejä kuin henkilöautoille. Puhtaan polttoaineen käyttö myös vähentää moottorien huollontarvetta ja pienentää ylläpitokustannuksia, mikä on erityisen tärkeää rekoille, busseille ja muulle raskaalle kalustolle”, Pentti sanoo.

Fossiilisten polttoaineiden korvaaja

Vielä ei ole saatavilla sellaista ratkaisua, jolla voitaisiin täysin korvata fossiilinen energia liikenteessä. St1 pyrkii kuitenkin jatkuvasti lisäämään uusiutuvien polttoaineiden osuutta.

“Tavoitteemme on lisätä uusiutuvien polttoaineiden osuutta liikenteessä, joten UPM:n uusiutuva diesel sopii meille täydellisesti. Etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja, joista on hyötyä meille ja asiakkaillemme. St1 tuottaa itse bioetanolia jätteistä, minkä lisäksi hyödynnämme nyt dieselin valmistuksessa UPM:n mäntyöljypohjaista tuotetta. Puupohjaiset raaka-aineet tulevat olemaan avainasemassa uusiutuvien biopolttoaineiden tuotannon kasvattamisessa Suomessa”, Pentti sanoo.

Suomalaisessa energiaverotuksessa määritetään eri verotasot perinteisille fossiilisille polttoaineille ja uusiutuville polttoaineille, jotka aiheuttavat vähemmän päästöjä paikallisesti ja elinkaarensa aikana.

“Emme usko, että kotimaan verotukseen on tulossa suuria muutoksia, sillä uusiutuvien polttoaineiden kysyntä kasvaa tasaisesti. Tärkeintä on selvittää, miten uusiutuvien polttoaineiden käyttöä voitaisiin lisätä nykyisissä autoissa”, Pentti toteaa.

Vesa Puoskari

Lähetä kommentti

Kommentoi ilman LinkedIn®-tiliä »
Comments left without LinkedIn® sign-in must be approved before they are shown to others.