Lisäarvoa uusista digitaalisista teknologioista

Olli Heikkilä
Olli Heikkilä
VP, Business Processes and Solutions, Paper ENA
1.9.2016

Gordon Moore ennusti vuonna 1965, että muutos tapahtuu tulevaisuudessa aina vain kiihtyvällä tahdilla. Hänen laskentatehon eksponentiaalista kasvua kuvaava lakinsa on laajasti tunnettu, ja sen esittämät vaikutukset ja muutokset ulottuvat radikaalisti yritysmaailmaan ja yksittäisiin kuluttajiin. Mooren laki ei välttämättä enää pidä tarkasti paikkaansa, mutta ainakin muutosvauhti tuntuu vain kiihtyvän entisestään.

Termiä “digitalisoituminen” käytettiin ensimmäisen kerran 70-luvun alussa. Aluksi sillä viitattiin IT:hen ja automaatioon, sitten sitä käytettiin puhuttaessa internetistä ja sähköisestä liiketoiminnasta, sen jälkeen se yhdistettiin mobiili-internetin ja sosiaalisen median kaltaisiin ilmiöihin jne. Digitalisaation eri vaiheet ovat yleensä tuoneet mukanaan jonkin asteisen vallankumouksen niillä alueilla joihin sen vaikutukset ovat kohdistuneet.

Eräs digitalisoitumisen uusimmista kehitysaskelista on teollinen internet. Digitalisoituminen on jo vaikuttanut merkittävästi kuluttajaliiketoimintaan, ja nyt sen vaikutukset ovat nähtävissä myös tuotannossa. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että teollisen internetin muodostavat useat suhteellisen uudet teknologiat, kuten lisätty todellisuus, ohjelmistorobotiikka, 3D-tulostus, puettava teknologia, esineiden internet, itsenäiset robotit, pilvilaskenta ja Big Data.

Kun näitä nopeasti kehittyviä teknologioita käytetään yhdessä tai erikseen, tulokset saattavat olla hämmästyttäviä. On helppo kuvitella täysin uudenlainen todellisuus, jossa älykkäät robotit suorittavat monimutkaisia tehtäviä, lennokit toimittavat asiakkaille tuotteita ilmateitse, huoltotöiden ohjeet saadaan verkosta suoraan silmälaseihin, varaosia voidaan tulostaa 3D-tulostimilla tarpeen mukaan ja lastit kulkevat teillä ja merillä ilman miehistöä, joitakin esimerkkejä mainitakseni.

Mahdollisuudet ovat siis lähes rajattomat. Kärjistetysti voidaan sanoa, että valmistavan teollisuuden toimintamallit ja liiketoimintaprosessit ovat tällä hetkellä kauempana kuin koskaan ideaalimaailmasta, jossa kaikkia digitalisaation mahdollisuuksia hyödynnettäisin täysimääräisesti

Meidän kannaltamme keskeinen kysymys on muuttuuko paperiteollisuus siis ennen pitkää täysin? Ehkä tai ehkä ei, kukaan tuskin vielä tietää. Teknologia on jo valmiina, joka voi muuttaa työtapamme perusteellisesti, mutta muutokseen liittyy paljon muutakin.

Teollisuudenalamme kehittyy todennäköisesti vähitellen ja vaiheittain. Meidän kannattaa panostaa vauhdilla digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntämiseen etenkin asiakasrajapinnassa ja sisäisen tehokkuuden parantamisessa.

Haluamme UPM:llä palvella asiakkaitamme tehokkaasti, mutkattomasti ja ripeästi. Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme paitsi itse tuotteen arvon, myös lisäarvoa saumattoman hyvästä asiakaspalvelusta. Asiakaskokemuksen parantamisessa avainasemassa on ollut Customer Online, digitaalinen palvelukanavamme. Haluamme luoda ja ylläpitää vahvoja asiakassuhteita, ja uudet digitaaliset teknologiat tarjoavat mahdollisuuden yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelukanavien parhaat puolet.

Sisäinen tehokkuus on UPM:n toiminnan ytimessä. Uusien digitaalisten teknologioiden avulla voimme tehostaa työtapojamme entisestään. UPM on maailman johtava graafisten paperien tuottaja, ja haluamme pysyä huipulla. Digitalisoitumisesta saamme työkalut esimerkiksi tuotantomme ja toimitusketjumme kustannustehokkuuden parantamiseen.

Paperiteollisuus voi hyötyä digitalisoitumisesta merkittävästi, ja digitalisoituminen vaikuttaa liiketoimintaan monella tavoin. Teknologia on nykymaailmassa avainasemassa. Jos emme hyödynnä sen tuomia mahdollisuuksia nyt, saatamme kärsiä siitä huomenna.

Samankaltaiset