Kolme kuukautta Slushista – hitunen startup-henkeä on tarttunut meihin

Paula Savonen
Paula Savonen
Manager, Marketing and Customer Support
29.1.2016

Osallistuimme marraskuun alussa Slush 2015 -tapahtumaan innostuneina ja uteliaina. Tavoitteenamme oli löytää Slushista mobiilikehittäjiä kahteen eri projektiin. Ensimmäisen haasteen heitimme pelintekijöille: halusimme löytää UPM:n ja Suomen Partiolaisten yhteistyöhön mukaan startupin, joka kehittäisi partiolaisille metsään liittyvän pelin. Toinen haasteemme liittyi metsään: etsimme ideoita ja ajatuksia siihen, miten saisimme uuden metsänomistajasukupolven, esimerkiksi uudet kaupunkilaismetsänomistajat innostumaan metsästään.

Lähdimme Slushiin mukaan realistisin odotuksin. Vaikka meillä oli selkeät tavoitteet mietimme valmistautuessamme, miten saisimme äänemme kuuluviin maailman suurimmassa startup-tapahtumassa? Miten erottautua joukosta ja tavata oikeat ihmiset? Kokisivatko startupit UPM:n ja UPM Metsän kiinnostaviksi keskustelukumppaneiksi?

Ennakkoluulot ja epäilykset karisivat jo Slushin aattoiltana UPM Biofore Talossa, kun isännöimme yhtä Slushin avajaistilaisuuksista. Biofore Talon ravintola täyttyi iloisesta puheensorinasta, ennakkoluulottomista tervehdyksistä ja mukavasta tunnelmasta. Uusia kasvoja ja yllättäviä kontakteja. Heti ensi hetkestä alkaen tuli tunne, että tämä on hyvä juttu, tässä on meille jotain uutta. Ihmisten hyvä mieli ja aktiivisuus yllätti!

Slushin aikana tajusimme, että kyse on muustakin kuin vain kontaktien luomisesta. Saimme uskoa siihen, että asioita voi ja kannattaa ajatella eri tavalla. Tajusimme, että maailmassa riittää tekijöitä jos vain tiedämme itse, mihin suuntaan haluamme liikkua. Toisaalta taas meille valkeni se tosiasia, että meillä ei tänä päivänä, tässä kehityksen tahdissa voi koskaan olla koko kuvaa siitä, mikä on mahdollista. Joten joskus on parempi heittää meistä mahdottomalta tuntuva toiveiden tynnyri ilmoille ja kysyä vastapuolelta, onnistuisiko tämä?

upm-slush-paula-savonen

Löysimme molempiin UPM Metsän haasteisiin hyvät kumppanit pian Slushin jälkeen. Partiolaispelin tekijäksi valikoitui turkulainen startup NordicEdu. NordicEdun Tomi Kokkonen, Linda Kokkonen ja Tatu Laine ovat mahtavia sparraajia. He ovat lähteneet viemään projektia alusta saakka eteenpäin ilolla ja määrätietoisuudella, isoa konsernia kumartelematta. Yhteistyö on sujunut saumattomasti ja aikataulussa. Meillä UPM:läisillä on iso vastuu siitä, että vastaamme kysymyksiin ja hankimme tarvittavan tiedon aikataulussa. Muokkaamme kalentereita tarpeen vaatiessa niin että pienempi osapuoli ei joudu odottamaan ja päätökset syntyvät ketterästi. Tavoitteenamme on, että peli on partiolaisten käytössä kevään aikana.

Myös toinen haaste, uusille metsänomistajille suunnattu mobiilipalvelu sai tulta alleen pian Slushin jälkeen. Olemme kehitysvaiheessa ja kerromme kevään korvalla projektista lisää.

Lue lisää yhteistyöstämme partiolaisten kanssa täällä.
Kuvagalleria Slushista Facebook-sivuillamme.

Samankaltaiset