Innovaatioilla logiikkaa logistiikkaan

29.5.2017

Digitaalinen vallankumous mullistaa maailmaa ja paperikuljetusten logistiikkaa, ja UPM näyttää tietä uuden tekniikan hyödyntämisessä kuljetusten seurannassa.

Rekka peruuttaa lastattavaksi UPM Kaipolan paperitehtaan lastauslaiturille Jämsässä. Kuljettaja hyppää alas ohjaamosta, tervehtii lastaajia ja ottaa taskustaan älypuhelimen. Hän näppäilee puhelimeen lähetystunnuksen ja painaa aloituspainiketta, jolloin puhelimeen asennettu sovellus alkaa seurata kuljetuksen 207 kilometrin matkaa tehtaalta asiakkaalle Vantaalla.

Sovelluksen käyttö onnistuu kuljettajalta sujuvasti, eikä mistään huomaa, että sovellus on vielä testausvaiheessa. Kyseessä on maaliskuussa käynnistynyt pilottihanke, jossa UPM testaa räätälöityä Mobile Load Tracker (MLT) -Android-sovellusta. Testaus toteutetaan yhdessä VR Transpointin kanssa, joka on yksi suurimmista UPM:n sopimuskuljetuskumppaneista Suomessa. VR Transpoint kouluttaa 30 kuljettajaa käyttämään järjestelmää.

Tietoja reaaliajassa

Yhä useammat asiakkaat haluavat seurata tilauksia entistä tarkemmin. Nyt testattavana oleva sovellus on kehitetty vastaamaan tähän tarpeeseen. Idea sovelluksesta lähti liikkeelle viime marraskuussa järjestetystä Junction Hackathonista, jossa kolmen opiskelijan ryhmä esitteli UPM:lle ehdotuksen samankaltaisesta järjestelmästä, jota UPM oli jo suunnittelemassa organisaation sisällä.

Sovellus on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi. Se tarvitsee vain tietyt lähetyksen perustiedot, minkä jälkeen se seuraa lähetystä reaaliajassa ja lähettää UPM:lle ja asiakkaalle tarkat seurantatiedot, jotka ovat käytettävissä missä ja milloin tahansa.

”Sovelluksen ensisijainen hyöty on tietysti tietojen saatavuus”, toteaa Sari Karppala, Process Owner of Logistics, UPM Paper ENA. ”Verkon kautta asiakas voi seurata lähetystä tarkasti koko ajan. Jos huomaamme, että kuljetus on myöhässä, voimme ilmoittaa asiasta asiakkaalle saman tien.”

Tulevaisuudessa myös varastot hyötyvät reaaliaikaisesta seurannasta. ”Kun lastaajat näkevät rekan saapumisajan, he voivat valmistautua etukäteen ja lastata lähetyksen nopeammin”, Karppala jatkaa.

Logistiikka on tiimityötä

Kuljetuksia seuraava sovellus kertoo myös, mitkä kuljetusyritykset toimittavat kuljetukset perille aina ajoissa – ja mitkä eivät. ”Näistä tiedoista on hyötyä sopimuksia neuvoteltaessa”, Karppala sanoo.
Pilottihanke jatkuu vuoden puoliväliin asti, minkä jälkeen UPM jatkaa järjestelmän kehittämistä VR Transpointin ja asiakkaiden palautteen perusteella. Seuraavaksi sovellukseen lisätään karttatoiminto, ja se otetaan käyttöön Kiinassa.

”Kollegamme Changshun tehtaalla ovat olleet erittäin kiinnostuneita hankkeesta”, Karppala kertoo. ”Logistiikassa liikkuvia osia on paljon, ja tässä hankkeessa onkin korostunut UPM:n logistiikkatiimien välisen yhteistyön tärkeys.”

”Pilottihanke on onnistunut hyvin”, toteaa VR Transpointin Henna Luostarinen. ”Se on edennyt joustavasti ja osoittanut, että yhteistyö auttaa molempia osapuolia. Meillä on oma ajoneuvopääteratkaisumme, joka on käytössä lähes 240 rekassa. Tavoitteemme on, että kuljettajillamme olisi käytössään yksi järjestelmä, josta saataisiin kaikki tarvittavat tiedot kuljetusten seurantaan ja josta tiedot voitaisiin toimittaa asiakkaille sähköisesti.”

Sama ei sovi kaikille

UPM käyttää Euroopassa yli 300 kuljetusyrityksen palveluita. Koska kaikilla yrityksillä ei ole samoja IT-valmiuksia, yksi ja sama sovellus ei sovi kaikkiin tarpeisiin ja tilanteisiin.

”Logistiikassa sama järjestelmä ei aina sovi kaikille. Koska toimitusmäärät ovat suuret ja käytämme useita eri kuljetusyrityksiä, tarvitaan erilaisiin tilanteisiin erilaisia ratkaisuja. Meillä on tällä hetkellä käynnissä kolme tietojen siirtoon liittyvää hanketta, joista yksi on Mobile Load Tracker”, toteaa Antti Ilovuori, Solution Owner of Logistics, UPM Paper ENA.

”Toisessa hankkeessa kehitämme uusia digitaalisia ratkaisuja maakuljetusten suunnitteluun tärkeimmille kuljetuspalvelukumppaneillemme Isossa-Britanniassa. Niillä on kaikilla omat kuljetusten hallintajärjestelmänsä sähköistä tietojenvaihtoa varten”, Ilovuori selventää.

MoM – mobiilia tilaustenhallintaa

Kolmannessa hankkeessa UPM on ottamassa Manner-Euroopassa käyttöön uudenlaista tilaustenhallintaratkaisua, josta käytetään lyhennettä MoM (Mobile Order Management). Sen on kehittänyt kuljetusalan tiedonsiirtoratkaisuihin erikoistunut Transporeon. ”MoM toimii samalla tavalla kuin UPM:n oma mobiilisovellus: kuljettajat lähettävät puhelimella tai tabletilla tilannetietoja, joiden avulla voimme seurata kuljetuksia”, Ilovuori kertoo.

Tulevina kuukausina Ilovuori jatkaa kollegoineen työtä kaikkien kolmen edellä mainitun hankkeen parissa. Toisiinsa liittyvien hankkeiden tavoitteena on luoda ratkaisu, jonka avulla sekä UPM että sen asiakkaat voivat seurata tilausten etenemistä mahdollisimman tarkasti.

”Digitalisaation suhteen olemme jo edellä kilpailijoitamme. En oikein edes muista, milloin otimme käyttöön ensimmäiset digitaaliset yhteydet kuljetusyritysten kanssa, koska siitä on jo niin pitkä aika! Meidän ei tarvitse tarkistaa puhelimitse, ovatko tarvitsemamme kuljetuspalvelut saatavilla, vaan kaikki tilaukset käsitellään digitaalisesti”, Ilovuori sanoo.

”Tavoitteemme on kehittää digitaalista kapasiteettia edelleen, jotta asiakkaamme voivat seurata tilauksia tarkemmin ja me voimme toimittaa ne perille täsmällisesti. Uusi digitaalinen teknologia tuo mukanaan aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Ehkä jonain päivänä paperia kuljettavat ilman kuljettajaa ajavat rekat! Juuri nyt keskitymme kuitenkin tietojen siirron kehittämiseen kuljetusyritysten kanssa”, Ilovuori toteaa lopuksi.

Lue lisää:

Yhteistyö startupien ja ohjelmistokehittäjien kanssa vauhdittaa Biofore-vallankumousta

Youngfore Boot Campissa räiskyvää innovaatiotyötä yli bisnesrajojen

Silja Kudel

Samankaltaiset