Tarramateriaalien kysyntä kasvaa vauhdilla etenkin Aasiassa

9.5.2018

Tarramateriaalien myynti kasvaa kaikkialla maailmassa, mutta erityisen ripeänä markkinoiden kasvun odotetaan jatkuvan Aasiassa – noin seitsemän prosentin vuosivauhtia. Kiinassa tarramateriaaleissa kasvuennuste on lähempänä kymmentä prosenttia vuodessa.

UPM Specialty Papers ENAn (Eurooppa ja Pohjois-Amerikka) johtaja Jaakko Nikkilä sanoo, että vahvan kasvun taustalta löytyvät globaalit megatrendit. Etenkin nopea kaupungistuminen ja kuluttajien tulotason nousu kehittyvissä talouksissa lisäävät erilaisten tarramateriaalien kulutusta pakattujen tuotteiden kysynnän lisääntyessä.

”Selvimmin kehitys näkyy Kiinassa, jossa ihmiset muuttavat maaseudulta kaupunkeihin ja keskiluokalla on entistä enemmän tuloja käytettävissään. Valtava muutos ei koske pelkästään suurimpia kaupunkeja, vaan se ulottuu myös pienempiin kaupunkeihin”, Nikkilä sanoo.

Kuluttajat suosivat etiketöityjä tuotteita

Hyvä esimerkki tarramateriaalien käytön kasvusta Kiinassa ovat elintarvikkeet. Aiemmin ruokatarpeet hankittiin pääasiassa irtotavarana toreilta. Nyt yhä useampi kuluttaja poikkeaa supermarketissa ja pudottaa ostoskoriinsa pakattuja ja etiketöityjä elintarvikkeita.

Myyntipakkausten ohella tarroja tarvitaan enenevässä määrin myös logistiikkaketjussa tuote-erien hallintaan ja tunnistukseen.
”Myös tuoteturvallisuuden varmistaminen perustuu usein erilaisiin etiketöintiratkaisuihin, minkä uskotaan lisäävän tarramateriaalien kulutusta Kiinassa lähivuosina merkittävästi.”
Oma lukunsa on sähköinen kauppa, jossa Kiina on noussut globaaliksi veturiksi.
Valtavien tilausmäärien toimittaminen sujuvasti asiakkaille edellyttää, että pakettien tunnistamisessa käytetään tarroja.

Verkkokaupan mittasuhteista kertoo jotakin se, että yksistään viime vuoden alkupuoliskolla Kiinan Posti toimitti asiakkaille yli 17 miljardia pikapakettia. Kasvua edellisvuoden vastaavasta ajasta oli 30 prosenttia.

Nikkilän mukaan verkkokaupan suosio näkyy Kiinassa kaikkialla.

”Sen voi todeta omin silmin vaikkapa UPM:n käyttämässä toimistorakennuksessa Shanghaissa. Lähes aina samassa hississä on myös verkosta tilattua pakettia tai ruokaa tuova lähetti. Paketteihin tarvitaan aina etikettejä”, Nikkilä havainnollistaa.

Paalupaikka globaaleilla markkinoilla

UPM Specialty Papers on tarramateriaaleissa globaali markkinajohtaja.

UPM on valmistanut Tervasaaren ja Jämsänkosken tehtaillaan tarramateriaaleja jo vuosikymmenten ajan.

Tuotantokapasiteetti kasvoi merkittävästi, kun taustapaperin valmistus käynnistyi myös UPM Changshun kolmannella tuotantolinjalla vuonna 2016.

”Toimitimme tarramateriaaleja Kiinaan jo aiemmin, mutta tuotanto paikan päällä vahvisti entisestään asemiamme alueen tarrabisneksessä”, Nikkilä toteaa.

Tarramateriaaleissa UPM:n asiakkaita ovat tarravalmistajat, jotka käsittelevät taustapaperin silikonilla ja applikoivat sen päälle liiman ja laminoivat pintapaperin eli varsinaisen etiketin. UPM valmistaa tarran pintapapereita lähinnä Jämsänkosken tehtaalla.

UPM toimittaa taustapaperia myös silikonoijille, jotka levittävät silikonin paperille ja toimittavat silikonoidun materiaalin asiakkailleen. Erilaisia loppukäyttökohteita löytyy tarrojen lisäksi eri teollisuuden aloilta, teipeistä, terveydenhuollosta ja hygieniatuotteista.

UPM Biofore

Related Stories