Verkkokauppa mobilisoituu

28.8.2018

Mobiilikaupan määrä kasvaa tasaisesti vähittäiskaupassa. Ranskalainen verkkokaupan edelläkävijä BazarChic arvioi, että mobiilikauppa ylittää kiinteän verkkokaupan myynnin tänä vuonna.

”Vuodesta 2018 alkaen myymme enemmän tuotteita mobiililaitteilta kuin pöytäkoneilta. Aiemmin asiakkaamme selasivat tuotteita mobiililaitteilla ja ostivat ne kiinteän verkkoyhteyden kautta, mutta tämä trendi on muuttumassa nopeasti. Nyt myynti on siirtymässä yhä enemmän mobiilisovelluksiin”, BazarChicin toimitusketjujohtaja Christophe Poutiers ennustaa.

Varsinkin millenniaalisukupolvi luo uusia verkkokauppastandardeja. Havas Paris-PRW-OpinionWay -kyselyn mukaan 18–35-vuotiaista ranskalaisista 49 % käyttää älypuhelinta kaikkiin internetin käyttötarkoituksiin, ja heistä 45 % haluaisi pystyä ostamaan suoraan sosiaalisesta mediasta.
Poutiers kertoo, että outlet-myynti toimii erittäin hyvin ja että se on verkkokaupan todellinen vauhdittaja.

”Keskitymme vaatteiden, huonekalujen, viinien ja matkailun luksustuotteisiin. Tarjoamme yli 800 tuotemerkkiä ja myymme omia tuotteitamme 40–70 %:n alennuksella. Päämarkkina-alueemme on Ranska, joka kattaa 95 % myynnistämme, mutta toimimme myös Belgiassa, Luxemburgissa ja Sveitsissä”, hän lisää.
BazarChic on Ranskan kolmanneksi suurin verkkokauppayhtiö. Sillä on noin 6,4 miljoonaa asiakasta, jotka saavat päivittäin tarjouksen sähköpostiinsa. Yrityksen liikevaihto on noin 85 miljoonaa euroa.

Galeries Lafayette Group osti BazarChicin vuonna 2016 tavoitteena lisätä digitaalimyyntialusta muotiliiketoimintansa tueksi.

”Suurin muutos verkkokaupassa on se, että markkinoiden kaikki tärkeät toimijat tekevät nykyään yhteistyötä vähittäiskauppiaiden kanssa. Yksi vaihtoehto on, että asiakkaat ostavat tuotteen verkkosivustomme kautta, ja se toimitetaan joko heille kotiin tai noudettavaksi vähittäismyyntiliikkeestä. Aiomme esimerkiksi tarjota tätä palvelua Galeries Lafayettessa myöhemmin tänä vuonna”, hän sanoo.

Miten asiakkaisiin tehdään vaikutus?

Poutiers painottaa, että verkkokaupassa menestyminen edellyttää vaikutuksen tekemistä asiakkaisiin.

”Laadukkaat luksustuotteet on toimitettava nopeasti ja luotettavasti kestävässä, houkuttelevassa ja kauniisti suunnitellussa pakkauksessa. Asiakkaat toivovat, että pakkaus on esteettinen ja laatikon sisällä oleva tyhjä tila mahdollisimman pieni. Kokemuksen kruunaamiseksi lisäämme ylimääräisen yllätyksen asiakkaillemme – jokainen pakkaus sisältää pienen lahjan, kuten parfyymipullon tai kahvikapselin. Lahja on joka kerta erilainen.”

BazarChic saa vuodessa noin miljoona tilausta ja toimittaa noin 3 miljoonaa postipakettia. Poutiers arvioi, että tällä hetkellä noin 70–75 % toimituksista pakataan pahvilaatikoihin. Loput toimitetaan muovipussissa tuotteesta ja toimitustavasta riippuen.

Yhtiö kehittää ja optimoi pakkauksiaan ja logistiikkapalveluitaan jatkuvasti.

”Käytämme pahvilaatikoita, jotka on valmistettu 50–70-prosenttisesti kierrätyskuiduista. Sataprosenttisesti kierrätyskuiduista valmistetut laatikot ovat liian pehmeitä. Esimerkiksi viinikaupassa on ensiarvoisen tärkeää, etteivät pullot rikkoudu kuljetuksen aikana. Teemme paljon yhteistyötä toimittajiemme kanssa, sillä haluamme kehittää parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja pakkauksella on siinä tärkeä rooli”, Poutiers kertoo.

Vesa Puoskari

Related Stories