Vaihtoehtona kierrätettävät paperipakkaukset

21.8.2018

Pakkaustarpeet kasvavat kaikkialla maailmassa. Myös uusiutuvien tuotteiden tarve on kasvussa, minkä vuoksi innovatiiviset ratkaisut ja oikeanlaiset materiaalit ovat tärkeitä ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavien pakkausten valmistamisessa.

Elämme kulutukseen keskittyvässä maailmassa. Ihmiset kuluttavat runsaasti päivittäistuotteita ruoista ja juomista muihin tavaroihin. Välitämme kuitenkin ympäristöstä, joten käytämme mieluummin paperia kuin muovia. Kuitupohjaiset paperipakkaukset ovat kierrätettäviä ja ne valmistetaan uusiutuvista materiaaleista.

Pakatut elintarvikkeet ovat osa kaupunkilaiselämää

Paperipakkauksista on tullut yksi suurimmista sellun loppukäyttökohteista. Markkinat kasvavat erityisesti niissä maissa, joissa keskiluokka kasvaa. Esimerkiksi Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa yhä useammat ihmiset muuttavat kaupunkeihin töiden perässä. Kun työssäkäyviä perheenjäseniä on enemmän, pakattujen elintarvikkeiden kysyntä kasvaa.

Tämä kuluttajaryhmä on kuitenkin erittäin tarkka siitä, millä tavalla ruoka on tarjolla. Ihmiset ovat entistä tietoisempia elintapojensa haittavaikutuksista ympäristölle, joten kuluttajat haluavat pakkauksia, jotka on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista.

”Väkiluvun kasvaessa myös kaupungistuminen lisääntyy, mikä puolestaan lisää elintarvikepakkausten kulutusta. Tähän kysyntään vastaaminen edellyttää korkeita elintarviketurvallisuuteen liittyviä vaatimuksia ja hyvää kierrätettävyyttä. Muovi soveltuu erinomaisesti elintarvikkeiden suojaamiseen kosteudelta ja epäpuhtauksilta. Seurauksena on kuitenkin muovijätettä maalla ja meressä, millä on haittavaikutuksia ympäristölle ja terveydelle”, BillerudKorsnäsin kuluttajatutkimusjohtaja Jon Haag kertoo.

Kuitupohjaiset pakkausmateriaalit mahdollistavat kehittyneet, hygienia- ja suojausvaatimukset täyttävät elintarvike- ja lääkepakkaukset. Tällaiset ratkaisut tukevat sekä säilytysvaatimuksia että kestävää kehitystä.

Pakkaus avainasemassa

Näistä tiedoista voi olla paljon hyötyä kestävän kehityksen mukaisten pakkausten käyttöönotossa. Haag kuitenkin arvelee, etteivät brändien omistajat täysin ymmärrä erikoispakkausten arvoa tuotteidensa esillepanossa. Kuluttajat kommentoivat usein pakkauksia ja voivat helposti luopua tuotteesta, jossa käytetään vääränlaista pakkausratkaisua.

”Toblerone on hyvä esimerkki ainutlaatuisesta suunnittelusta ja pakkausratkaisusta, jonka tuloksena on vahva brändi. Pakkauksen tarkoituksenmukaisuudella ja pakkaustavalla on tärkeä rooli. Brändien kannattaisi ottaa huomioon tuotepakkauksen merkitys. Pitäisi olla itsestään selvää, että pakkauksen uudelleensuljettavuus mahdollistaa ruoan säilyttämisen pidempään kotona, jolloin ruokaa ei tarvitse heittää pois”, Haag sanoo.
Brändit ovat alkaneet kehittää pakkauksia käyttäjälähtöisemmin ottamalla tieteelliset näkökulmat huomioon tuotesuunnittelussaan. Annospakkaukset ovat esimerkki ratkaisusta, joka kuluttaa enemmän raaka-aineita, mutta toisaalta vähentää hävikkiruoan määrää.

Brändin ympäristötietoisuus ja ekologisuus ovat erittäin tärkeässä asemassa tulevaisuudessa.
”Kuluttajat palkitsevat ekologisen brändin valitsemalla sen tuotteita muiden valmistajien sijaan ja jakamalla oman kokemuksensa tuhansille tai miljoonille muille kuluttajille”, Haag toteaa.

Kuluttajat valmiita maksamaan

”Pohjoismainen kuitupohjainen paperi kestävästi hoidetuista metsistä on hyvä raaka-aine. Sahojen ja paperitehtaiden yhteistyö on upea asia. Tehtaat valmistavat samasta puusta kestäviä materiaaleja ja tuotepakkauksia”, Haag sanoo.

Pohjoismaissa puut kasvavat hitaasti ja kehittävät pitkiä kuituja, joita voidaan kierrättää 5–7 kertaa. Ne sopivat erinomaisesti kuluttajille, jotka pyrkivät minimoimaan elintarvikkeiden tuottaman jätemäärän ja haluavat ekologisesti kestäviä kierrätettäviä pakkauksia.

”Kestävän kehityksen mukaisten pakkausten sijaan puhumme mieluummin pakkausmenetelmien kestävyydestä eli siitä, miten pakkaus voi tarjota kestävän kehityksen hyötyjä tuotteille, kuluttajille ja yhteiskunnalle. Valtaosa kuluttajista on valmis maksamaan hieman ylimääräistä, koska he haluavat olla osa ratkaisua eivätkä ongelmaa”, Haag sanoo.

BillerudKorsnäsin vuoden 2017 kuluttajapaneelin mukaan jopa 72 % kuluttajista on valmis maksamaan enemmän tuotemerkeistä, joiden pakkaukset tukevat kestävää kehitystä.

Chi An Gramfors Englund

Related Stories