Klassikko jo syntyessään – Tyylikäs pakkaus ja etiketti kestävät aikaa

7.12.2015
Napue Gin

Suomalaisessa ginipullossa täsmää kaikki: juoma, pullo ja etiketti. Minimalistinen ulkoasu vaikuttaa iättömältä. Parasta on kuitenkin maku.

Raikas, hieman kukkainen. Tuo mieleen kesäniityn ja jylhän kuusimetsän, saunan, tuoreen vihdan tuoksun. Näin kuvailee Mikko Koskinen suomalaista ruisginiä, Napue Giniä, joka rankattiin vastikään Briteissä maailman parhaaksi giniksi arvovaltaisessa International Wine & Spirits -kilpailussa.

Palkinto yllätti pienen länsisuomalaisen tislaamon, Kyrö Distilleryn, ja sen markkinoinnista ja brändäyksestä vastaavan Koskisen. Hän oli miettinyt kavereineen saunaillassa, miksi Suomessa ei valmisteta viskiä rukiista, johon suomalaisilla on pitkä ja intohimoinen suhde ruisleivän syöjinä. Ihmetyksestä syntyi idea ja ideasta pieni, mutta eksklusiivinen viskin ja ginin tuoteperhe.

Tislaamo löysi tilat toiminnalleen entisestä meijeristä vuonna 2012. Siitä lähtien Isossakyrössä on valmistettu Napue Ginin lisäksi Koskue Giniä sekä Juuri Rye ja Verso Rye -ruisviskiä. Jälkimmäinen on valmis pullotettavaksi vuonna 2017.

Kyrö Distilleryn gini- ja viskipullot erottuvat helposti joukosta. Se ei ole sattuma, vaan tarkkaan harkitun designtyön tulos. – Mietimme kauan ennen tuotantoa tuotteen brändäystä ja päädyimme skandinaavisuuteen, premium-tuotteeseen, joka ei pröystäile, Koskinen sanoo. Jokainen yksityiskohta on kohdallaan. – Materiaalivalinnat, pullo ja etiketti, tuntuvat iättömiltä. Viskibrändin estetiikan on kestettävä aikaa, ja ginimme voi nousta uudeksi klassikoksi, Koskinen jatkaa.

Baarin tai kaupan hyllyllä seisovasta pullosta näkee heti, että kyseessä on gini, mikä auttaa asiakasta valintatilanteessa. Etiketti on suunniteltu lisäksi niin, että eri asiat erottuvat läheltä ja kaukaa katsottuna. Baarikärpäsiä miellyttänee erityisesti se, että etiketti nousee hyvin esiin tummassakin ympäristössä.

UPM Raflatac label on Napue Gin
Pakkauksen fontissa on otettu mallia Napuen taistelun muistomerkin kivikirjoituksesta. Fontin suunnitteli Anssi Kähärä mainostoimisto Werkligistä.

Käsityön leima

Kyrö Distillery on niittänyt kansainvälistä huomiota myös pakkaustensa ansiosta. Yritys raivasi tiensä kuluneena vuonna parhaiden hakijoiden joukkoon Cannes Lions Premium Packaging -sarjassa ja kakkossijalle Dieline-kilpailun Spirits-kategoriassa.

Tyylikkäät pakkaukset ja etiketit tukevat laadukkuuden vaikutelmaa. Jokaisella yksityiskohdalla on väliä, myös etiketin tarramateriaalilla. Se on UPM Raflatacin Antique White WSA FSC. Etiketin teknisestä toteutuksesta vastaa naantalilainen painotalo Tarrax Oy.

– Pintapaperi on huokoinen ja reliefimäinen, mistä syntyy voimakas sormituntuma, kertoo Tarraxin toimitusjohtaja Tomi Lohtamo. – Juomissa on materiaalin myötä selvä käsityön leima, mikä sopii premium-tuotteelle. Lopputulos näyttää arvokkaalta.

Arvokas ilme syntyy pitkälti etiketin teksturoidusta pinnasta. Teksturoidut, martioidut ja läpivärjätyt etikettimateriaalit auttavat tuotteita erottumaan hyllystä.

– Kun valo taittuu pullon läpi, etiketissä näkyy eräänlainen vesileima. Ja mustan värin ja valkoisen taustan kontrasti on loistava, toteaa UPM Raflatacin myyntipäällikkö Matti Hakkarainen.

Etikettien foliointi on euralaisen painotalo Starcken kädenjälkeä. Kullan-, kuparin- ja hopeanhohtoiset metallivärit erottelevat juomat eri kypsyttämisaikojen mukaan.
Kaunislinjainen pullo ja selkeä etiketti muodostavat konstailemattoman ja samalla elegantin yhdistelmän juomille, joiden tärkeimmät ainesosat kypsyvät pohjoisessa luonnossa. Kun ruispohjaisiin tisleisiin lisätään kuivattujen yrttien ohessa tyrniä, mesiangervoa, karpaloa ja tuoreita koivunlehtiä, makunautinto on taattu. Vertaansa vailla.

Helen Moster

Lähetä kommentti

Kommentoi ilman LinkedIn®-tiliä »
Comments left without LinkedIn® sign-in must be approved before they are shown to others.