Kotimaisuus ABC-ketjun ytimessä

22.6.2015

Kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Viksten kertoo, että ympäristöystävällisyys, innovatiivisuus ja kotimaisuus ovat ABC-ketjun palveluiden ja tuotteiden kehittämisen lähtökohtina.

– ABC-ketju on suomalainen innovaatio, joten kotimaisuus on meille tärkeää ja kiinnitämme huomiota asemilla myytäviin tuotteisiin kautta linjan. Erityisesti polttoaineiden osalta kotimaiset innovaatiot ovat meille tärkeitä, sillä kehitystyö vaatii erityistä osaamista ja vahvaa tahtoa, sanoo Vehmala- Viksten.

Tiina_Vehmala_Viksten
Tiina Vehmala-Viksten

ABC-asemien kotimaisuudesta kertoo myös ketjun palveluille myönnetty Avainlippu-tunnus. Merkki voidaan myöntää palveluille tai tuotteille, joiden alkuperästä vähintään 50 prosenttia on lähtöisin Suomesta.

– Avainlippu-merkki on tunnustus ja näkyvä vakuus siitä, että suomalaisuuden osuus tuotteessa ja palveluissa on tutkitusti merkittävä. Ei riitä, että kertoo olevansa suomalainen, se pitää myös pystyä perustelemaan merkin saadakseen.

ABC:llä myytävän Smart Dieselin osaksi tuleva uusiutuva diesel UPM BioVerno on saanut Avainlippu-tunnuksen. ABC:n myymistä polttonesteistä Avainlipun on saanut myös EkoFlex E85, joka valmistetaan elintarviketeollisuuden biojätteestä.

– Hankintayhtiömme avulla pyrimme parantamaan polttonesteitämme jatkuvasti, jotta ne olisivat entistä laadukkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Esimerkiksi UPM:n uusiutuva diesel vähentää Smart Diesel -polttoaineemme päästöjä.

Myös vastuullisuus on S-ryhmälle tuotteita ja toimintoja kehitettäessä tärkeä lähtökohta. ABC haluaa esimerkiksi parantaa mittarikenttien tekniikkaa jatkuvasti tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi. Uusilla valaistusratkaisuilla mittarikenttien sähkönkulutusta on onnistuttu vähentämään merkittävästi.

Taukopaikka kulkijoille

Kotimaisuus kiinnostaa ketjun asiakkaita, mutta Vehmala-Vikstenin mukaan viime kädessä polttonesteen määrä auton tankissa, aseman sijainti tai kanta-asiakkuudet ratkaisevat, mille asemalle autoilijat pysähtyvät tankkaamaan.

– Ihmisten päätöksentekoa arjen tarpeissa ohjaa pitkälti rationaalisuus, joten tietyn tuotteen tai hinnan perässä ajaminen huoltoasemalta toiselle on huomattavasti vähäisempää kuin ajatellaan. Kun tankkauspaikka on kerran valittu, niin mielestäni asiakkaiden on tärkeää tietää, että asemilla myytävät tuotteet ovat parhaita mahdollisia, hän lisää.

– Lopulta ihmiset tarvitsevat enemmän taukoja kuin autot. Moottoreiden kehitys on vähentänyt polttoaineen kulutusta ja pidentänyt tankkausten väliä. Samalla polttonesteiden myyntivolyymit pienenevät asemilla, mikä on yleinen trendi markkinoilla.

Diesel vahvistaa asemaansa

Vehmala-Viksten ennustaa, että diesel-polttoaineet säilyttävät asemansa vielä pitkään.

– Diesel on raskaan liikenteen käyttämä polttoneste, ja paljon ajavat suosivat myös dieselkäyttöisiä henkilöautoja. Uskon, että diesel pysyy käytössä pitkään. Varsinkin dieselin raaka-ainepohjan osalta tapahtuu merkittävää kehitystä lähitulevaisuudessa.

– Nykyään maanteillä liikkuu yhä enemmän autoja, jotka käyttävät muita kuin perinteisiä fossiilisia polttoaineita. Myös näiden autojen käyttäjille on tarjottava palveluita ja vaihtoehtoisia polttoaineita, hän lisää.

ABC:n jakeluverkostoon kuuluu kaikkiaan 437 asemaa, joista 136 on palveluasemia ja loput automaattiasemia.

UPM Biofore

Lähetä kommentti

Kommentoi ilman LinkedIn®-tiliä »
Comments left without LinkedIn® sign-in must be approved before they are shown to others.