Upeaa työtä, Suomi!

1.2.2018

Viime vuosi vietettiin terveesti rinta rottingilla ja ylpeinä suomalaisesta työstä Made By Finland -kampanjan innoittamana. Missä asioissa voisimme vielä parantaa ja miten suomalainen työ muuttuu tulevaisuudessa?

Suomalaiset tekevät työnsä hyvin ja tunnollisesti, mutta oman hännän nostaminen on ollut meille perinteisesti vaikeaa. Siksi viime vuonna kampanjoitiin laadukkaan ja monimuotoisen työn puolesta, jota Suomessa tehdään. Moottorina toimi Made by Finland -niminen kampanja.

”Halusimme herättää keskustelua ja ylpeyttä suomalaisesta työstä. Hyvinvointimme on rakennettu työllä vaikeissa pohjoisissa olosuhteissa, ja silti meillä on maailmanluokan tuotteita ja osaamista”, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kampanjaan lähti mukaan reilut 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä, ja yritysten kirjo ulottui aina rahoitusalalta terveyspalveluihin ja kulttuurista infratoimijoihin. UPM Biopolttoaineet oli mukana pääyhteistyökumppanina. Kampanjan aikana Tekes (nykyinen Business Finland), Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tutkivat, miten työelämä muuttuu, miten muutos vaikuttaa suomalaisen työelämän tulevaisuuteen ja mitkä ovat suomalaisen työelämän kilpailuvaltteja.

Lisää vahvaa brändäystä ja disruptioita

Työelämä on suuressa murroksessa, johon vaikuttavat esimerkiksi työvoiman hinta, digitalisaatio ja automatisointi. Globaaleilla markkinoilla Suomi ei kilpaile työvoiman hinnalla.

”Erottaudumme osaamisella, laadulla ja huippututkimuksella. Näihin meidän tulisi panostaa, jotta pärjäämme muutoksessa. Suomessa on puhuttu paljon asiakaskeskeisyydestä, mutta käytännössä meitä leimaa vielä tietty tuotantokeskeisyys. Meillä on myös oppimista siinä, miten toisimme suomalaisuutta esiin ja puhuttelisimme asiakasta”, Tero Lausala miettii.

Mallia voitaisiin ottaa esimerkiksi Ruotsista, joka on onnistunut brändäämään oman työnsä ja käyttämään sitä kilpailuetuna. Lausala mainitsee tästä esimerkin. Vaikka Volvo on kiinalaisomistuksessa, muulle maailmalle automerkki on edelleen ’Made by Sweden’.

Työelämän muutoksessa kilpailu on kovaa ja se koskettaa jokaista toimialaa. Suojattuja aloja ei enää ole. Mutta muutos täytyy osata kääntää eduksi. Digitalisaation ansiosta esimerkiksi tuotannon kustannukset murtuvat ja tuotteita ja palveluja voidaan kohdentaa oikeille yleisöille yhä tehokkaammin.

Digitalisaation takia myös nähdään yhä enemmän disruptioita eli ilmiöitä, joissa uuteen teknologiaan perustuvat innovaatiot haastavat perinteiset toimintatavat. Lausala näkisi suomalaiset mieluummin tekemässä disruptioita kuin ostamassa niitä.

”UPM:n muodonmuutos on ollut erittäin hyvä esimerkki siitä, miten pitkäjänteinen tuotekehitys on luonut aivan uusia tuotteita ja tekee sitä jatkossakin”, Lausala sanoo.

Kohti merkityksellisempää työtä

Tulevaisuudessa työ on yhä moninaisempaa ja teknologiakeskeisempää. Palveluammattien kysyntä kasvaa, ja työ on tekijälleen yhä merkityksellisempää.

”Työ ei tuo pelkästään elantoa, vaan se palvelee myös henkilön tai organisaation omia, sisäisiä tarpeita ja identiteetin toteuttamista. Suomi on sadan vuoden päästä ultrakansainvälinen maa, ja yrityksemme ovat yhä vahvemmin globaaleilla markkinoilla. Kierrätykseen ja uusiutuvaan materiaaliin liittyvä teollisuus on todennäköisesti lisääntynyt”, Lausala ennustaa.

Vaikka teollisuus olisi jatkossakin Suomen syömähammas, Lausala toivoo sen rinnalle B-to-C-toimialoja sekä palveluja ja tuotteita, jotka kohtaavat kuluttajien tarpeet, kuten Nokia teki aikanaan.

”Meillä on valtavasti hienoja aloitteita, joista voi kehkeytyä uudelleensyntyminen. Esimerkiksi terveysteknologiassa on todella lupaavia startup-yrityksiä”, Lausala sanoo.

Suomi 100 -juhlavuoden Made by Finland -kampanja on nyt ohi, ja tästä kolme vuotta eteenpäin Suomalaisen Työn Liitto kampanjoi suomalaisesta työstä ja valmistuksesta kertovan Avainlippu-alkuperämerkin puolesta.

”Haluamme nostaa Avainlipun alla toimivat tuotteet ja palvelut paremmin esille ja lisätä Avainlipun vaikutusta ostopäätökseen. Kampanja suunnataan sekä kuluttajille että yritys- ja kuntapäättäjille”, Lausala sanoo.

Vapun alla aiheesta kuullaan lisää.

UPM Biopolttoaineet oli yksi Made by Finland -kampanjan pääyhteistyökumppaneista. UPM Biopolttoaineet tuottaa uusiutuvaa polttoainetta Lappeenrannan biojalostamolla. Biojalostamo on suomalainen innovaatio ja osa UPM:n Biofore-strategiaa.

Kuva: Suomalaisen Työn Liitto

Saara Pakarinen

Samankaltaiset